Vellykket høstseminar!


Godt oppmøte med nærmere 40 seminardeltakere.
Det årlige høstseminaret til VestfoldMat SA er blitt en møteplass for nettverkets medlemmer og samarbeidsparter. Det er en arena for faglig påfyll, utveksling av erfaringer og synspunkter, i tillegg til at vi ser framover og legger grunnlaget for å møte framtida:

Dette er det tredje året for seminaret og også i år med støtte fra VRI Vestfold. VestfoldMat ønsker framtidig produksjon av mat fra Vestfold, og vil være med og bidra til en interessant og raus dialog om muligheter og utfordringer knyttet til næringa, herunder også mat- og reiseliv i Vestfold.

Også i år hadde vi et to-delt program, med spennende innledere og en paneldebatt. Eirik Norman-Hansen var hovedinnleder og seminarets erfarne ordstyrer. Tradisjonen tro serverte vi en sesongbasert og kortreist vestfoldlunch, basert på råvarer fra medlems-produsenter.  Sted for seminaret var Slottsfjellmuseet i Tønsberg.

Våre aktuelle innledere til seminaret, var:
·      Eirik Norman-Hansen- Creuna – Nordens ledende digitale byrå. Eirik Norman-Hansen har jobbet med internet og kommunikasjonssektoren siden 2000, og flere konsept knyttet til utvikling av mat og opplevelser, blant annet De Historiske Hotellene. 

·      Aina Bartmann - Bondens marked /Bondens butikk. Aina Bartmann, er daglig leder av Bondens marked Norge, som ble etablert i 2003. Interessen for kortreist mat og lokale råvarer har ført til ny rekord for Bondens marked som i fjor satte omsetningsrekord. I år er Bondens marked 10 år, og starter egen butikk!

·      Benjamin Weggersen – Hanen - næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge. Aktuell med ny internettløsningen ”Genuint, ekte og smakfullt. Opplev Norge”: nettportal og søkemotor for opplevelser, aktiviteter, overnatting, servering og gardsmat.

·      Aleksandra Devik - Oslo Kooperativ. Har bl.a. forsket på andelslandbruk og er styreleder i Oslo Kooperativ, et medlemseid og medlemsdrevet samvirke for direktesalg av lokale økologiske og biodynamiske produserte råvarer, med priser som gagner både bonden og medlemmene.


Årets seminar hadde tittelen ”Bonden, maten og kunden. Nye ideer – flere løsninger”, og tanken var å fokusere på samarbeid med aktørene innen reiseliv og handel, som gir økt verdiskaping. Internet og sosiale medier er etablerte og gode arenaer for å kommunisere og samhandle på. For oss i Vestfold kan det være inspirerende å lære om hva som skjer andre steder, hvordan det gjøres, samt hvorfor dette gjøres – og hvem som er involvert.


Aina Bartmann fra Bondens marked Norge var en av innlederne.

Fra paneldebatten: ”Lokalmat er en sterk trend – hvor er vi om 5 år” F.v. ordstyrer Eirik Norman Hansen, Creuna (med ryggen mot kamera), VestfoldMat AS Karine Huseby, Karl-Otto Mauland - Vestfold Fylkeskommune, Amund Kind – Vestfold Bondelag, Benjamin Weggersen –Hanen, Alexandra Devik – Kooperativet, Aina Bartmann – Bondens marked/Bondens Butikk Vulkan Mathall.